رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجن با اشاره به قدمت بالای صنایع دستی در این شهرستان گفت: هم‌اینک حدود ۲ هزار نفر در رشته‌های مختلف صنایع دستی این شهرستان فعالیت می‌کنند و نبود سرمایه در گردش مشکل اصلی این هنرمندان است.

صنایع دستی بروجن

بهادر نوروزی چهارشنبه شب ۲۰ آذر در آیین گشایش نمایشگاه صنایع دستی، خوراکی‌ها و سوغات محلی شهرستان بروجن استان چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: از این تعداد یک‌هزار و ۲۰۰ نفر فعال و بقیه غیرفعال هستند.

وی افزود: شهرستان بروجن ۵۰ رشته فعال در زمینه تولید محصولات صنایع دستی و هنرهای سنتی دارد.

نوروزی تصریح کرد: ‌ نبود سرمایه در گردش، گرانی مواد اولیه، نبود بازار مناسب برای عرضه و گران بودن هزینه تمام شده از مهمترین مشکلات هنرمندان صنایع دستی است.

وی یادآور شد: میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بروجن برای ارتقای کمی و کیفی وضعیت صنایع دستی و هنرهای سنتی در این شهرستان برگزاری دوره‌های آموزشی، ‌ معرفی پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی و جلوگیری از منسوخ شدن برخی رشته‌های صنایع دستی در این شهرستان را جزو برنامه‌های اولویت‌دار خود دارد.

فرماندار شهرستان بروجن نیز گفت: حمایت از هنرمندان و فعالان حوزه صنایع دستی وهنرهای سنتی باید به طور جدی مورد توجه مسئولان مربوطه باشد.

مسعود ملکی تاکید کرد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای توسعه رشته‌های مرتبط با صنایع دستی را در دستور کار قرار دهد.

وی افزود: پرداخت تسهیلات سرمایه ثابت و سرمایه در گردش برای فعالان و هنرمندان مرتبط با حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری از خواسته‌های اصلی این قشر در شهرستان بروجن به شمار می‌رود.

ملکی تصریح کرد: بروجن سابقه‌ای دیرینه در تولید انواع محصولات صنایع دستی و هنرهای سنتی داشته و باید بیشتر مورد توجه مسئولان مرتبط به خصوص مدیران اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری باشد.

مسئول برگزاری نمایشگاه صنایع دستی، خوراکی‌های محلی و سوغات "مشکات" شهرستان بروجن نیز گفت: این نمایشگاه با ۱۶ غرفه و ۵۰ هنرآموز برپا شد.

زهرا شبانی تاکید کرد:‌ در نمایشگاه نمایشگاه صنایع دستی، خوراکی‌های محلی و سوغات "مشکات" شهرستان بروجن انواع محصولات مرتبط با ۱۶ رشته صنایع دستی به نمایش درآمده است.

وی اظهار داشت: این رشته‌ها شامل سرمه‌دوزی، بافت دومیل، تریکوبافی، چرم‌دوزی، معرق و چرم، معرق و کاشی، بدلیجات، عروسک‌بافی و سرمه‌دوزی است.

چهارمحال و بختیاری افزون‌بر ۱۲ هزار هنرمند صنایع دستی دارد که از این تعداد ۳ تا ۶ هزار نفر در فصل‌های مخلتف سال فعالیت می‌کنند.

هم‌اکنون ۵۲ رشته صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

بافته‌های داری مانند فرش‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و قالی‌بافی، چوخابافی، نمدمالی، کلاه‌مالی، گیوه دوزی، سرمه‌دوزی، منبت‌کاری، سفال‌گری، خورجین‌بافی، بافت سیاه چادر، قفل‌سازی، حجاری، گره‌چینی، احجام فلزی خاتم و مشتقات آن ها از مهمترین صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری این استان است.

در سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶ حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار دلار محصولات نمدی از چهارمحال و بختیاری به خارج از کشور صادر شد و این نشان می‌دهد این محصول میتواند یکی از مهمترین کالاهای صادراتی استان باشد.

هم‌اینک ۵۰۰ هنرمند نمدمال در ۱۵ کارگاه بزرگ تولیدی چهارمحال و بختیاری فعالیت دارند که از این تعداد ۴۰۰ نفر در شهرکرد و ۱۰۰ نفر در بروجن هستند.

تاکنون ۲۵۰ فقره مجوز صنایع دستی برای این رشته صادر شده و ۴ شرکت فعال در تولید و صادرات نمد در چهارمحال و بختیاری فعالیت دارند.

در خرداد ۱۳۹۰ نمدمالی چهارمحال و بختیاری جزو میراث ناملموس ملی به ثبت رسیده است.

با توجه به کاربرد زیاد نمد، قابلیت استفاده این تولیدات در صنایع گردشگری، خودروسازی، دفاع و ورزش نیز وجود دارد.

تولید محصولات نمدی چهارمحال و بختیاری به دو روش سنتی و نوین صورت می‌گیرد که امروزه در بخش تولید نمدهای نوین به علت نوآوری و کاربردهای مختلف افزون‌بر ۴۰ نوع محصول نمد تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

بروجن در ۶۰ کیلومتری مرکز استان واقع شده است.

کد خبر 469650

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار چهارمحال و بختیاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha